Menu
0

Glasblazen

Het ambacht glasblazen 

glasblazer aan het werk in de glasblazerij'' title=''Glasblazen bij Kosta Boda

Glasblazen is een traditioneel ambacht wat al eeuwenlang overal ter wereld wordt uitgeoefend.
Wij bieden glaskunst aan uit Leerdam, Zweden en Tsjechië. Ook hier wordt al vele honderden jaren op traditionele wijze glas gemaakt.
Glas bestaat uit kalk, zand & soda. Dit wordt gemengd en in een smeltoven verhit tot een temperatuur van zo'n 1300 graden. In de smeltoven ontstaat uiteindelijk vloeibaar glas. Zodra het glas vloeibaar is wordt de temperatuur in de smeltoven terug gebracht naar een temperatuur van 1100 graden. Het glas wordt hierdoor dik-vloeibaar, zodat het glas geschikt is om door de glasblazer ook echt gebruikt te worden. 

De blaaspijp

Uiteraard moet het glas ergens mee bewerkt kunnen worden. De glasblazer heeft dan ook veel gereedschap nodig. Te beginnen met de blaaspijp. Dat is een lange holle pijp van circa 1,5 meter lang, en het belangrijkste stuk gereedschap voor de glasblazer. Hiermee haalt de glasblazer zijn dik-vloeibare glas uit de oven. Dit heet in vaktermen 'keien'. Als de glasblazer een groot object wil maken, dan moet hij meerdere keren 'keien'. Iedere keer dat de glasblazer zijn blaaspijp in de het hete glas dompelt komt er namelijk weer een laagje bij, en zo kan de massa glas aan de blaaspijp qua gewicht oplopen tot 10 kilogram of meer. Door lucht via de holle pijp in het glas te blazen, kan hij de massa glas aan de pijp laten groeien.
Door het blazen koelt het glas weer af. Zo is het moeilijker te bewerken voor de glasblazer, en zal hij het glas aan de pijp tussendoor meerdere keren moeten opwarmen in de opwarmoven. Hierdoor bereikt het glas weer de ideale werktemperatuur. 

Tijdens het blazen, opwarmen en vormen van het glas is het uiterst belangrijk dat de glasblazer de pijp rond blijft draaien. Zo voorkomt hij namelijk dat de massa glas aan de blaaspijp in één richting uitzakt. 

De glasblazers stoel

De glasblazers stoel is de perfecte plek voor de glasblazer om zijn blaaspijp met het hete glas op te leggen, en om het glas met zijn ene hand de gewenste vorm te geven terwijl hij met zijn andere hand de pijp blijft ronddraaien. De glasblazers stoel bestaat uit een zitting met aan beide kanten een steun. Aan het uiteinde van beide steunen is een verticale pin bevestigd. Zo kan de glasblazer namelijk nooit per ongeluk de pijp met glas van de leuningen laten rollen. 

De mal (vakterm: klots)

De glaskunstenaar kan het hete glas aan de blaaspijp vormen door middel van een dikke laag papier of een houten mal (in vaktermen wordt dit de klots genoemd). De klots is gemaakt van perenbomenhout. Het vormen van glas Perenbomenhout heeft namelijk een zeer fijne structuur, waardoor het niet van vorm verandert als het vochtig wordt. 

De klots is ideaal als de glasblazer een perfect rond object wil maken. Wanneer het object niet rond moet worden, zoals bijv. een grote vaas of een kegelvormig object, dan zal de glasblazer juist weer sneller gebruik maken van een dikke laag papier om het object de gewenste vorm te geven.
Het is wel heel belangrijk dat de klots en het papier nat zijn. Door het vocht komt er namelijk stoom vrij, en hierdoor ontstaat er een gladde afwerking. Zolang het glas aan de blaaspijp maar heet genoeg is kan de glasblazer het de gewenste vorm geven. Ook kan hij dan luchtbellen in het glas prikken of een stukje glas afknippen. Zelfs kan hij met een speciale tang het glas aan de kant van de blaaspijp al een stukje inknippen en snijden wanneer het object bijna klaar is. Zo is het object gemakkelijker van de blaaspijp te zagen.

Wanneer het glas even niet meer heet genoeg is, dan moet de glasblazer het weer even verhitten in de opwarmoven, om vervolgens weer plaats te nemen in de glasblazersstoel en door te kunnen gaan met het vormen en bewerken.

Pijpkloppen

Zodra het glasblazer tevreden is en het glasobject klaar is, wordt het object van de pijp getikt (pijpkloppen). Alvorens dit gedaan kan worden moet het glas een beetje worden ingezaagd. Met behulp van wat water ontstaan en kleine scheurtjes, en dus een zwakke plek, waarna het object van de pijp kan worden getikt.

De koeloven

Nadat het object van de pijp is losgekomen gaat het direct de koeloven in. Glas moet langzaam afkoelen. Door al het vormen en opnieuw opwarmen van het glas zijn er spanningen in ontstaan. Wanneer de glasblazer klaar is met het maken van het object, heeft het glasobject nog een temperatuur van zo'n 500-600 graden. De koeloven is ingesteld op 500 graden. Deze wordt gedurende 24 uur geleidelijk teruggebracht naar kamertemperatuur. Hierna zijn de spanningen uit het glas verdwenen. Zou men het glaskunstobject niet geleidelijk af laten koelen, dan zou het object spontaan kunnen barsten en is al het harde werk van de glasblazer voor niets geweest!

Afwerking van het kristalobject

Zodra het object is afgekoeld moet het afgewerkt worden. Scherpe randjes worden gepolijst, en soms zijn er ook slijpbewerkingen meegenomen in het ontwerp. Dit wordt allemaal uitgevoerd door de glasslijper. 
Wanneer de ontwerper, glasblazer en slijper tevreden zijn wordt het glasobject gesigneerd met een diamantstift. Door het signatuur is het object immers altijd herkenbaar.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting

Abonneer direct

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

U heeft nog geen artikelen in uw winkelwagen.

Totaal incl. btw:€0,00
UW BESTELLING WORDT GEHEEL GRATIS VERZONDEN

Taal & Valuta